20 Mart 2013 Çarşamba

Değişkenler ve Aritmatik işlemler

  Merhaba sevgili okuyucular, bir AKD blog yazısına daha hoş geldiniz  Uzun zamandır sizlerden uzakta kaldım. Konulara devam edemedim. Okul yoğun bir şekilde başladı. Hafta sonlarında dahi çok az boş zamanım var. Bunlar yetmez gibi birde bilgisayarımın ekran kartında hala anlayamadığım bir sorun vardı. Ama şuan bir sıkıntı yok. Başlıkta da belirttiğim gibi bu yazıda sizlere Değişkenleri ve Aritmatik işlemleri anlatmaya çalışacağım. Eğer bilgisayarım el verirse video çekmeye çalışacağım.

  Programlamanın direği, olmazsa olmazı değişkenler ve veri tipleri anlaşılması çok basit konulardır. Aritmatik işlemler ise bizim 1. 2. sınıfta gördüğümüz topla çıkar böl çarp. Yani bu yazıyı anlamamanız için hiç bir neden yok. Ayrıca programlama için size gereken iki şey var, biraz sayısal mantık, biraz da merak yada ilgi diyelim.
Bunların ikisi varsa zorlanmak size zevk verecektir.

C# dilinde de her dilde olduğu gibi veri saklamak için değişkenler kullanılır. Bu değişkenlerin sakladığı veriye göre türleri vardır. Bu türlere bir veri türleri deriz. Veri türlerinin aldığı değer biçimleri ve kapasiteleri için burada ki resme bakabilirsiniz. İnternette profesyonel kaynaklardan değişkenler hakkında konulara bakarsanız çoğunda karışık terimler ve sınıflandırmalar görebilirsiniz. Ancak ben bloğum acemilere yönelik olduğu için ben en basit kısımdan başlayacağım. Yazıya ileride eklemeler yapıp yapmama konusunda kararsızım. Yani konuyu çok basit anlatacağım o yüzden ileride eklemem gerekenler olabilir.



  İlk olarak değişkenleri nasıl tanımlayıp kullanacağımızı öğrenelim.
            int sayi1;
            int sayi2;
            double sayi3;
şeklinde değişkenlerimizin veri türlerini belirledik. Hatırlayacak olursak, Algoritma yazısında değişken yazımlarının kurallarından bahsetmiştik. Kurallara uygun şekilde veri türlerini belirleyip değişkenimizi tanımladığımız da sıra geldi değişkenimizi kullanmaya. Değişkeni kullanmadan önce elbette ona bir değer atamamız gerekir. Bunu ister klavye'den girilen bir değerle veya programın içinde belirleyeceğimiz bir değer ile yapabiliriz.
            //Programda belirlemek için:
            int sayi1 = 620;
            //Klavyeden belirlemek için:
            sayi1 = int.Parse(Console.ReadLine());
Klavyeden giriş yaparken int.Parse komutunu kullandık. Bunun sebebi ekrana girilen değerler string olarak kaydedilir. String, metinlerin saklandığı veri türüdür. Biz sayi1'e değer atayacağımız ve bu değişkenin'de integer veri türü olmasından dolayı int.Parse komutunu kullanmamız gerekiyor. int.Parse ile pek farkı olmayan diğer komut ise Convert.ToInt32'dir. Eğer string veri türünde bir değişkene değer atıyor olsaydık convert komutlarına ihtiyaç duymazdık. Çünkü girilen değer zaten string olarak kaydedilmektedir. Bakınız:
            double ondalik;
            ondalik = double.Parse(Console.ReadLine());
            string isim;
            isim = Console.ReadLine();
Değişkenlerin değerlerini ve veri türleri(tipleri)ni bu şekilde belirledikten sonra sıra geldi bunlar kullanmaya. Programcılığın temeli bu değişkenlerdir. Değişkenler olmadan program yazmanız çok çok zor hatta imkansızdır. Aşağıda değişkenleri kullanarak ne amaçları olduğunu anlayacaksınız.

            //Normal bir toplama işlemini ekrana yazdırmak:
            Console.WriteLine(3 + 5);  //Çıktı: 8
            //Değişkenlerle toplama işlemini ekrana yazdırmak:
            int sayi1 = 3, sayi2 = 5;
            Console.WriteLine(sayi1 + sayi2); //Çıktı: 8
            //Klavyeden girilen değişkenlerle top. işlm. ekrana yzdr.:
            int sayi1, sayi2;
            sayi1 = int.Parse(Console.ReadLine());
            sayi2 = int.Parse(Console.ReadLine());
            Console.WriteLine(sayi1 + sayi2);
Gördüğünüz gibi,klavyeden girilmesini istediğimiz değerleri değişkenlerin içinde saklıyoruz. Peki, ekrana şunu yazdırmaya çalışsak: 3+5=8 hatta kullanıcının klavyeden girdiği sayılarla birlikte şu şekilde:

            //Değişkenlerle toplama işlemini ekrana yazdırmak:
            int sayi1 = 3, sayi2 = 5;
            Console.WriteLine("3+5={0}",sayi1 + sayi2); //Çıktı: 3+5=8
            //Klavyeden girilen değişkenlerle top. işlm. ekrana yzdr.:
            int sayi1, sayi2;
            sayi1 = int.Parse(Console.ReadLine());
            sayi2 = int.Parse(Console.ReadLine());
            Console.WriteLine("{0}+{1}={2}",sayi1,sayi2,sayi1 + sayi2);
            //Bir değişik biçimi:
            int sayi1,sayi2,toplam;
            sayi1=5;
            sayi2=4;
            toplama=sayi1+sayi2;
            Console.WriteLine("Toplama İşlemi: {0}", toplam);
Fark ettiyseniz değişkenlere sadece tanımlarken değil tanımladıktan sonrada değer atayabiliyoruz. Konumuz şimdilik bu kadar. Sıra geldi ödevlereee *swh

1-) Klavyeden girilen iki sayıyla çıkarma işlemi yapın. (Çıktısı: 10-6=4 gibi olacak.)
2-) Klavyeden girilen kısa ve uzun kenarla dikdörtgenin alanı buldurun. (Çarpma işlemi: "*" Bölme işlemi: "/")
3-) Klavyeden girilen yarıçağ ile dairenin alanını buldurun. (Pi: 3,14159 - Yarıçap, alan, pi değişkenlerini double olarak belirlemeniz gerekecek.)

Cevapları paylaşacağım...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder